Olet tässä:  / Arkisto 2011 / Lapsen ja nuoren masennus / (13.4.2011) Lastenpsykiatrian ylilääkäri Antero Langinauerin ”turvaistava hoitomalli” on Valviran mukaan arvelluttava hoitomuoto

(13.4.2011) Lastenpsykiatrian ylilääkäri Antero Langinauerin ”turvaistava hoitomalli” on Valviran mukaan arvelluttava hoitomuoto

hyvinkaan-sairaala

Epätieteelliseksi ja jopa vaaralliseksi arvioitu ”turvaistava hoitomalli” on hallinnut vuosikausia Hyvinkään sairaalan lastenpsykiatrian yksikköä. Tässä ”hoidossa” aggressiivisesti käyttäytyvä lapsi otetaan syliin ja pidetään tiukassa otteessa eikä tälle puhuta mitään.

”Hoidon” yhteydessä lasta ei saa päästää edes vessaan. Kiinnipitäjiä on neuvottu, että jos pissa tulee housuun, se siivotaan sitten myöhemmin. Valviran asiantuntijat pitävätkin sitä hyvin arvelluttavana lasten hyvinvoinnin kannalta.

Hoitoa on sovellettu lapsiin, joista nuorimmat ovat 3-vuotiaita ja vanhimmat 12-vuotiaita. Hoidon kummallisuus on myös ollut se, että käytännön puolen on hoitanut yleensä lasten vanhemmat, joita on ”hoitoon” opastettu.

Kyseistä ”hoitomuotoa” on käytetty Hyvinkään sairaalassa noin kymmenen vuoden ajan ja sillä on ”hoidettu” noin 1 000 lasta. Turvaistaminen on ollut sairaalassa lähes ainoa hoitomuoto ja siihen on myös uskottu. Onhan sen kehittänyt ihka oikea lastenpsykiatrian ylilääkäri

Viimeisimmän tiedon mukaan sairaalaan ylilääkäriä ollaan vaihtamassa, mutta sairaalan tiedon mukaan ylilääkäri Antero Langinauer saa jatkaa lastenpsykiatrina.

Turvaistava hoitomalli

Turvaistava hoitomalli, jota kehitetään Hyvinkään sairaalan lastenpsykiatrian osastolla, pohjautuu integritaatioteoriaan. Siinä on kaksi ulottuvuutta, joista toinen on turvattomuuden kaaostilanteen hoito. Toinen ulottuvuus on lapsen kasvun ja kehitysprosessin tukeminen ja eteenpäin vieminen. Nämä yhdessä luovat pohjan sille perusluottamukselle, että lapsi kokee pärjäävänsä ja uskaltaa kohdata haastavia tilanteita elämässään.

Lasten kasvatus- ja hoitomenetelmät ovat perinteisesti keskittyneet pääasiassa tukemaan lapsen kasvu- ja kehitysprosessia. On lisäksi tärkeää, ettei lapsen turvaistumistarvetta jätetä huomioimatta, sillä haastavat uhkatilanteet voivat johtaa ongelmien syntyyn. Tämän tarpeen huomiotta jättäminen voi johtaa siihen, että lapsen stressitaso on jatkuvasti koholla, oppiminen ja kehittyminen hankaloituvat ja ahdistuneisuus valtaa mielen.

Sen tähden on ensiarvoisen tärkeää, että lapsen rauhoittumisjärjestelmää autetaan aktiovoitumaan turvaistamalla lapsi. Kun lapsi on rauhoittunut ja turvaistunut, hänen kasvu-, kehitys- ja oppimispotentiaalinsa voi taas jatkua eteenpäin, ja hän on valmis kohtaamaan uusia haasteita

Lähde: Opinnäytetyö syksy 2010 (Heli Kallio, Eija Laurila ja Jari Kortsalo) Turvaistava hoitomenetelmä Lastenkoti Nummisten Eemelissä

  • Valvira: Sairaanhoitopiirin lastenpsykiatrian yksikössä epäasianmukainen tutkimus- ja hoitokäytäntö

KIRJOITA KOMMENTTI:

Sinun email osoite ei tule näkyville, vaikka se on pakko laittaa. Pakollinen kenttä tulee täytää ( * )

Yhteystiedot

PERUSOPETUS.fi

Perus- ja erityisopetuksen tietopankki

Ylläpito ja yhteydenotot: Ari-Pekka Harju
puh: +358 50 5235 671
email: info(at)perusopetus.fi