
(23.10.2014) Koulukyyteihin lasten näkökulma
Olisi vihdoinkin aika tarkastella koulukyytejä lasten näkökulmasta, sanoo dosentti professori emerita Eira Korpinen Jyväskylästä.
Hän esitteli keskiviikkona eduskunnan Hyvä koulu -työryhmälle muun muassa koulukuljetuksiin käytettävää aikaa.
– Vaikuttaa siltä, että koulukyydityksissä haetaan lyhytnäköisesti vain taloudellista tehokkuutta eli säästöjä eikä oteta huomioon sitä, mitä vaikutuksia kyydityksillä on lasten kasvuun ja oppimiseen, Korpinen sanoo.
Valtakunnallisesti tavatonta ei ole se, että koulumatkaan kuluu päivittäin jopa yli kaksi ja puoli tuntia.
– Sitä kuluu kaikenlaiseen odotteluun ja autossa istumiseen, kun oppilaita poimitaan pitkin pitäjää
Korpinen on huolissaan oppilaiden eriarvoisuuden lisääntymisestä.
– Se aiheutuu siitä, että monilla lapsilla ei ole aikaa eikä mahdollisuutta kehittäviin harrastuksiin kuten liikuntaan. Oppiminen edellyttää riittävää lepoa; väsyneenä opiskelu ei ole kovin miellyttävää. Negatiiviset koulukokemukset tuottavat koulupudokkuutta, hän luonnehtii.
Korpinen perää päättäjiltä kykyä asettua lasten asemaan ja että he näkisivät koulutuksen sijoituksena tulevaisuuteen.
Ilkka / Juho Aho-Pynttäri
KIRJOITA KOMMENTTI: