Olet tässä:  / Koulujen lakkautus / Uutiset 2014 / (23.10.2014) Koulukyyteihin lasten näkökulma

(23.10.2014) Koulukyyteihin lasten näkökulma

eira_korpinen

Olisi vihdoinkin aika tarkastella koulukyytejä lasten näkökulmasta, sanoo dosentti professori emerita Eira Korpinen Jyväskylästä.

Hän esitteli keskiviikkona eduskunnan Hyvä koulu -työryhmälle muun muassa koulukuljetuksiin käytettävää aikaa.

– Vaikuttaa siltä, että koulukyydityksissä haetaan lyhytnäköisesti vain taloudellista tehokkuutta eli säästöjä eikä oteta huomioon sitä, mitä vaikutuksia kyydityksillä on lasten kasvuun ja oppimiseen, Korpinen sanoo.

Valtakunnallisesti tavatonta ei ole se, että koulumatkaan kuluu päivittäin jopa yli kaksi ja puoli tuntia.

– Sitä kuluu kaikenlaiseen odotteluun ja autossa istumiseen, kun oppilaita poimitaan pitkin pitäjää

Korpinen on huolissaan oppilaiden eriarvoisuuden lisääntymisestä.

– Se aiheutuu siitä, että monilla lapsilla ei ole aikaa eikä mahdollisuutta kehittäviin harrastuksiin kuten liikuntaan. Oppiminen edellyttää riittävää lepoa; väsyneenä opiskelu ei ole kovin miellyttävää. Negatiiviset koulukokemukset tuottavat koulupudokkuutta, hän luonnehtii.

Korpinen perää päättäjiltä kykyä asettua lasten asemaan ja että he näkisivät koulutuksen sijoituksena tulevaisuuteen.

Ilkka / Juho Aho-Pynttäri

KIRJOITA KOMMENTTI:

Sinun email osoite ei tule näkyville, vaikka se on pakko laittaa. Pakollinen kenttä tulee täytää ( * )

Yhteystiedot

PERUSOPETUS.fi

Perus- ja erityisopetuksen tietopankki

Ylläpito ja yhteydenotot: Ari-Pekka Harju
puh: +358 50 5235 671
email: info(at)perusopetus.fi