Olet tässä:  / Ammatillinen koulutus / Arkisto 2013 / (10.5.2013) Nuorten opettajien tunneäly ei riitä

(10.5.2013) Nuorten opettajien tunneäly ei riitä

nuori_ope

Tuore tutkimus paljastaa, että kokeneet opettajat pitävät tunneälytaitojaan parempina kuin nuoret. Luokanopettajat pitävät tunneälyn taitoja erittäin tarpeellisina työssään, kertoo tuore väitöstutkimus.

Etenkin nuoret opettajat kokevat tunneälytaitonsa riittämättömiksi.

Tärkeimpinä opettajat pitävät empaattisuutta sekä taitoa käsitellä ja hallita erimielisyyksiä ja ristiriitoja. Myös omien tunteiden tunnistaminen sekä yhteistyötaidot ovat keskeisiä.

– Opettajan ammatti on ihmissuhdeammatti. Siinä tarvitaan tunneälyä, tunteen ja älyn yhdistämistä, aiheesta väittelevä Mirjam Virtanen sanoo.

Virtanen tutki väitöstyössään eri-ikäisiä luokanopettajia ja alan opiskelijoita.

– Tunneälytaidot ovat kykyjä, joita voi kehittää. Ne kehittyvät työkokemuksen ja iän myötä.

Virtasen mukaan tunneälytaitoihin kannattaisi kiinnittää enemmän huomiota luokanopettajien koulutuksessa. Silloin nuori opettaja olisi käytännön työtä aloittaessaan valmiimpi.

Virtasen väitöskirja Opettajan emotionaalinen kompetenssi tarkastetaan Tampereen yliopistossa perjantaina 10.5.2013. Tutkimus kuuluu kasvatustieteen alaan.

-STT

Tunneälyn määritelmiä – Tunneäly on joukko henkilökohtaisia, emotionaalisia ja sosiaalisia kykyjä ja taitoja, jotka vaikuttavat yksilön kykyyn selviytyä onnistuneesti ympäristön vaatimuksista ja paineista.

KIRJOITA KOMMENTTI:

Sinun email osoite ei tule näkyville, vaikka se on pakko laittaa. Pakollinen kenttä tulee täytää ( * )

Yhteystiedot

PERUSOPETUS.fi

Perus- ja erityisopetuksen tietopankki

Ylläpito ja yhteydenotot: Ari-Pekka Harju
puh: +358 50 5235 671
email: info(at)perusopetus.fi