
(10.5.2013) Nuorten opettajien tunneäly ei riitä
Tuore tutkimus paljastaa, että kokeneet opettajat pitävät tunneälytaitojaan parempina kuin nuoret. Luokanopettajat pitävät tunneälyn taitoja erittäin tarpeellisina työssään, kertoo tuore väitöstutkimus.
Etenkin nuoret opettajat kokevat tunneälytaitonsa riittämättömiksi.
Tärkeimpinä opettajat pitävät empaattisuutta sekä taitoa käsitellä ja hallita erimielisyyksiä ja ristiriitoja. Myös omien tunteiden tunnistaminen sekä yhteistyötaidot ovat keskeisiä.
– Opettajan ammatti on ihmissuhdeammatti. Siinä tarvitaan tunneälyä, tunteen ja älyn yhdistämistä, aiheesta väittelevä Mirjam Virtanen sanoo.
Virtanen tutki väitöstyössään eri-ikäisiä luokanopettajia ja alan opiskelijoita.
– Tunneälytaidot ovat kykyjä, joita voi kehittää. Ne kehittyvät työkokemuksen ja iän myötä.
Virtasen mukaan tunneälytaitoihin kannattaisi kiinnittää enemmän huomiota luokanopettajien koulutuksessa. Silloin nuori opettaja olisi käytännön työtä aloittaessaan valmiimpi.
Virtasen väitöskirja Opettajan emotionaalinen kompetenssi tarkastetaan Tampereen yliopistossa perjantaina 10.5.2013. Tutkimus kuuluu kasvatustieteen alaan.
-STT
Tunneälyn määritelmiä – Tunneäly on joukko henkilökohtaisia, emotionaalisia ja sosiaalisia kykyjä ja taitoja, jotka vaikuttavat yksilön kykyyn selviytyä onnistuneesti ympäristön vaatimuksista ja paineista.
KIRJOITA KOMMENTTI: