
(6.9.2010) Opettajankoulutus ontuu
Oulun yliopiston väitöstutkimuksen mukaan opettajankoulutus ei anna riittäviä eväitä koulumaailman arkeen. Opetusharjoittelu on autoritaarista eikä valmenna vuorovaikutustaitoihin, joita entistä vaativampien oppilaiden ja vanhempien kanssa tarvitaan.
Kansainvälisissä pisteytyksissä suomalainen koululaitos on parasta A-sarjaa, mutta silti sieltä poikii alati uusia epäkohtia. Tuore tohtorinväitös antaa osin ankean kuvan pedagogien koulutuksesta.
– Opettajankoulutus ei osaa kiinnittää huomiota juuri niihin asioihin, joita muuttuva yhteiskunta tuo silmien eteen. Koulutuksen ja työtodellisuuden ero voi olla kova. Jos menettelytapoja ei saa harjoitella opiskeluaikana, se voi olla kulttuurishokki, kuvaa tutkimuksen tekijä Jyrki Komulainen.
Lue koko artikkeli YLE:n verkkosivuilta
KIRJOITA KOMMENTTI: