
(30.12.2008) EU kielsi kotimaisen ruoan valtiollisen mainonnan
Kotimainen – kirosana!
Juuri kun EU päätti sallia käyrät kurkut, ja suomalaisen kuluttajan usko unionin järkeen alkoi palailla.
Nyt astuvat voimaan EU:n uudet markkinointisäädökset: Suomen valtio ei jatkossa saa tukea Kotimaisia kasviksia, sillä ruokaa ei saa markkinoida kotimaisuudella, jos sitä tuetaan valtion varoilla.
Myöskään järvimaisemaa ei mainoksissa ehkä voi käyttää taustakuvana, koska se voi viitata liikaa suomalaisuuteen.
Näin käy
– Valtion rahoittaman toiminnan markkinoinnissa ei saa käyttää enää kotimaisuuteen viittaavia mainintoja.
– Esimerkiksi sanat kotimainen ja lähellä poistuvat, samoin joutsenen käyttö markkinoinnissa. Viljelijöiden tai yritysten maksama joutsenlippu säilyy.
– Lyhenteet hyväksytään, esimerkiksi Suomen Mehiläishoitajien liitto, SML.
– Yhdistyksen nimessä kotimaisuus saa säilyä. Yhdistyksen ja markkinoinnin on erotuttava kuitenkin selvästi toisistaan esimerkiksi nettisivuilla.
KIRJOITA KOMMENTTI: