
(23.1.2015) Joka kahdeksas peruskoulun päättävä poika lukee huonosti
Suomessa joka kahdeksas peruskoulun loppuvaiheessa oleva poika ei osaa lukea tasolla, joka mahdollistaa jatko-opinnot tai työelämässä menestymisen. Näin sanoo lapsiasiavaltuutettu Tuomas Kurttila.
Hän kiinnittää huomiota kuntien välisiin eroihin perusopetuksen määrässä, koulutuksen järjestämisessä ja oppimistuloksissa.
– Opetuksen määrällä tarkoitetaan tuntimääriä. Eniten ja vähiten opetusta antavien kuntien välillä on noin lukukauden kokoinen ero. Tästä näkee, kuinka paljon kunnat haluavat satsata koulutukseen: tehdäänkö vain se, mikä on välttämätöntä vai enemmän, Kurttila sanoo STT:lle.
Kurttila korostaa myös varhaiskasvatuksen ja perhetaustan merkitystä koulutusurille. Hän varoittaa yhteiskunnan luokkaerojen kasvusta, jos varhaiskasvatuspalveluja rajataan.
Lapsiasiavaltuutetun toimiston vuoden teemana on koulutuksen eriarvoistuminen.
-STT
KIRJOITA KOMMENTTI: