Olet tässä:  / Ammatillinen koulutus / Lukio / Peruskoulu / Uutiset 2015 / (23.1.2015) Joka kahdeksas peruskoulun päättävä poika lukee huonosti

(23.1.2015) Joka kahdeksas peruskoulun päättävä poika lukee huonosti

pojat-lukee

Suomessa joka kahdeksas peruskoulun loppuvaiheessa oleva poika ei osaa lukea tasolla, joka mahdollistaa jatko-opinnot tai työelämässä menestymisen. Näin sanoo lapsiasiavaltuutettu Tuomas Kurttila.

Hän kiinnittää huomiota kuntien välisiin eroihin perusopetuksen määrässä, koulutuksen järjestämisessä ja oppimistuloksissa.

– Opetuksen määrällä tarkoitetaan tuntimääriä. Eniten ja vähiten opetusta antavien kuntien välillä on noin lukukauden kokoinen ero. Tästä näkee, kuinka paljon kunnat haluavat satsata koulutukseen: tehdäänkö vain se, mikä on välttämätöntä vai enemmän, Kurttila sanoo STT:lle.

Kurttila korostaa myös varhaiskasvatuksen ja perhetaustan merkitystä koulutusurille. Hän varoittaa yhteiskunnan luokkaerojen kasvusta, jos varhaiskasvatuspalveluja rajataan.

Lapsiasiavaltuutetun toimiston vuoden teemana on koulutuksen eriarvoistuminen.

-STT

KIRJOITA KOMMENTTI:

Sinun email osoite ei tule näkyville, vaikka se on pakko laittaa. Pakollinen kenttä tulee täytää ( * )

Yhteystiedot

PERUSOPETUS.fi

Perus- ja erityisopetuksen tietopankki

Ylläpito ja yhteydenotot: Ari-Pekka Harju
puh: +358 50 5235 671
email: info(at)perusopetus.fi